خدمات دوربين هاي مدار بسته خدمات دوربين هاي مدار بسته .

خدمات دوربين هاي مدار بسته

فناوري EIS در دوربين مداربسته


سيستم تثبيت كننده تصوير، به مجموعه اي از فناوري هايي اطلاق مي شود كه براي اصلاح تاري تصاوير در دوربين مدار بسته مورد استفاده قرار مي گيرد. اين تاري تصاوير معمولا از ارتعاشات اجتناب ناپذير به دليل حركت دوربين در محل نصب ناشي مي شود. معمولا نصب دوربين مداربسته در فضاهاي روباز آن را در معرض تكان هاي ناشي از عوامل فيزيكي يا طبيعي همچون باد، باران و … قرار مي دهد. به همين جهت توسعه دهندگان تكنولوژي هاي مربوط به سيستم هاي امنيتي و نظارتي با توليد فناوري هايي نرم افزاري و سخت افزاري در صدد كاستن اين نقائص هستند.
وجود نويز و تاري در تصاوير يك امر اجتناب ناپذير است. تكنيك تثبيت كننده تصوير به شما كمك مي كند تا جزئيات دقيقتر و با وضوح بالا از تصاوير داشته باشيد. تكنيك هاي تثبيت كننده تصوير به طور كلي و بر اساس عملكرد آنها به دو نوع زير طبقه بندي شوند:
اصلاح بر اساس حركت لنزاصلاح بر اساس برنامه نرم افزاريدر ادامه به شرح هر كدام از موارد بالا و در نهايت به ارائه مقايسه اي ميان اين دو مي پردازيم.
فناوري EIS در دوربين مداربسته
تثبيت كننده تصوير الكترونيكي و يا (Electronic image stabilization) روشي است كه در آن مشكل تاري تصوير در سطح نرم افزاري و پس از اينكه سيگنال نوري به سيگنال ديجيتال تبديل گرديد، بر طرف مي شود. همانطور كه ميدانيد هر دوربين مدار بسته اي  داراي يك چيپ يا حسگر تصوير است  كه وظيفه دارد كه اين سيگنال نوري را دريافت نموده و براي تشكيل تصوير اين سيگنال هاي نوري را به سيگنال هاي ديجيتالي تبديل نمايد. اين روش اصلاح نقائص تصاوير را پس از تشكيل تصوير انجام مي دهد يعني بعد از زماني كه نور از سنسور عبور كرد.
نحوه عملكرد EISالگوريتم عملكرد EIS بدين نحو است كه پردازنده ابتدا تصوير را به تكه هاي كوچك تقسيم مي كند و سپس آن را با فريم هاي قبلي مقايسه مي كند. سپس تشخيص مي دهد كه حركت موجود در تصوير ناشي از يك شي متحرك در تصوير بوده و يا يك لرزش ناخواسته بوده و اصلاحات مورد نياز را انجام مي دهد. در اين حالت هنگامي كه تصوير اصلاح شده با تصوير قبلي جايگزين مي گردد قاعدتا بخش هايي از آن حذف مي شود و نسبت به تصوير اصلي (كه داراي نويز است) كوچكتر خواهد بود. اين ممكن است منجر كاهش كيفيت كلي اين فناوري شود اما اين كاهش زياد چشمگير نيست و قابل اغماض است.
تثبيت كننده تصوير OISدر اين روش عمل تثبيت و اصلاح نويز در تصوير با تغيير مسير نوري در سنسور انجام مي گردد. اين عمل در زمان واقعي است و از اين رو هيچ تغييري يا كاهش كيفيتي در تصوير رخ نمي دهد. در اين روش سنسورهاي تشخيص لرزش (سنسورهاي ژيروسكوپي) مورد استفاده قرار مي گيرند كه اين اطلاعات را به يك ميكرو رايانه منتقل مي كنند كه به نوبه خود آنها را به سيگنال تصوير تبديل مي كند و در نهايت منجر به حركت لنز به منظور اصلاح نويز تصوير مي شود. به زبان ساده در اين روش لنز دوربين مدار بسته با حركت مكانيكي خود منجر به اين مي گردد كه  نور همواره به سنسور دوربين برخورد كند.
مقايسه عملكرد EIS و OISمزيت اصلي سيستم OIS اين است كه هيچگونه تغييري در تصوير نهايي اتفاق نمي افتد زيرا تغييرات لازم قبل از اينكه سيگنال نوري به سنسور تصوير برخورد كند اتفاق مي افتد. اما همانطور كه ميدانيد اين فناوري يك فناوري سخت افزاري است و ذاتا از لحاظ وزني به دوربين فشار مي آورد.
در حال حاضر تكنولوژي EIS به دليل سبكي و قيمت مناسب تر و همچنين با وجود بهبود هايي كه در الگوريتم عملكردي آن به منظور افزايش كيفيت تصوير صورت گرفته بسيار محبوبتر و رايج تر به نظر مي رسد. البته شايد استفاده از تكنولوژي OIS در رزولوشن و شرايط نور ضعيف، منطقي تر به نظر برسد.


برچسب: EIS دوربين مداربسته چيست، EIS چيست، EIS يعني چه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۱۲:۲۷ توسط:پوريا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :